Zaal 1
Start Omhoog Volgende

 

Onze Virtuele

Zaal 1
 

Hieronder vind je enige informatie over films waarvoor je kunt kiezen.

Voor meer informatie kun je ook terecht op:

www.filmkeuze.nl

 Neem daar gerust eens een kijkje.

Die Another Day

Goldmember

American History X

 

Die Another Day
 

Die Another Day - CD cover

In "Die Another Day", begint de nieuwste missie van James Bond met een spectaculaire achtervolging in een supersnelle hovercraft.
Hij begeeft zich in de wapenvrije zone die Zuid- en Noord Korea scheidt. Van Hong Kong naar Cuba en terug naar Londen reist Bond de wereld rond, met als missie de verrader te ontmaskeren en zo een oorlog met catastrofale omvang te voorkomen.
Onderweg ontmoet hij Jinx (Oscar-winnares Halle Berry) and Miranda Frost (Rosamund Pike), die beide een cruciale rol in "Die Another Day" spelen. De levensgevaarlijke tegenstander Gustav Graves (Toby Stephens) en zijn rechterhand, de gewetenloze Zao (Rick Yune), voelen de hete adem van Bond in hun nek. Deze achtervolging leidt hem naar een paleis gelegen in Ijsland.. het ijs-paleis van Gustav Graves.
Hij ontdekt daar een nieuw hi-tech wapen met ongekende krachten. Uiteindelijk leidt dit tot een explosieve confrontatie, die terug te brengen is naar Korea, de plek waar het allemaal begon.

Naar begin

 

Goldmember 

Austin Powers in Goldmember (2002)Austin Powers in Goldmember, minder power.

Okay ‘shit’ kan nog maar Nederlanders zeggen toch echt geen ‘Scheisse’, dat is voorbehouden aan de Duitsers. Maar goed we hebben de Amerikanen nooit echt kunnen beschuldigen van veel topografische en talenkennis. Mike Meyers (overigens van origine Canadees en daarmee voor de Amerikanen wat voor Nederlanders de Belgen zijn en vice versa) reist als de hitsige retrogeheimagent Austin Powers weer de hele wereld over om Dr. Evil en Mini Me een halt toe te roepen. Deze keer is er ook een nieuwe speler in het spel rond de macht over de wereld: Goldmember. En laten we eens raden naar wie dat verwijst. Gert Fröbe draait zich in zijn graf om. Dat deden MGM en Danjaq, de grote jongens achter de James Bondfilms, ook en legden een verbod op voor het gebruik van de naam Goldmember. Het leek immers teveel op Goldfinger en daar zagen zij de humor niet van in. Het liep voor Meyers gelukkig met een sisser af en Goldmember bleef.

Het script dat regisseur Jay Roach voor deel drie voor zijn neus kreeg is van weinig belang. Hij zit voor de derde keer op de regiestoel van een Austin Powersfilm en dat betekent een klaar klontje. Het is niet de originaliteit waarop Roach kan bogen maar meer de voorzetting van een inmiddels aardig uitgekauwde formule die alleen door nog grovere en banalere grappen overtroffen kan worden. Daarbij worden nog talloze, vaak voor de hand liggende, verwijzingen naar andere films gemaakt. Bij aanvang van Austin Powers weet je dus grotendeels al wat je te wachten staat en of dat leuk is valt of staat met je voorliefde voor dit soort humor. Onafhankelijk van de humor is respect voor Meyers op zijn plaats. Hij toont immers wederom grote inzet en inspanning om de film toch weer van de grond te tillen.

De opening van Austin Powers is in één woord geweldig. We zijn getuige van de opnames van een film rond Austin Powers en zien daarbij een hele reeks leuke cameo’s van bekende gezichten als Kevin Spacey, Danny Devito, Tom Cruise, Gwyneth Paltrow en Steven Spielberg. Maar zo’n sterke opening legt de lat hoog en na dit openingskanonschot kan de film alleen maar inzakken. Zeker, Austin Powers in Goldmember heeft ongekend hilarische momenten maar evenzoveel dode momenten. In de dialoogscènes smelt de film als ijs voor de zon en dan blijkt hoe broodnodig de actiefratsen en musicalachtige scènes zijn.

Naast de bovengenoemde cameo’s heeft Mike Meyers weer een aardig ensemble acteurs om zich heen verzameld. Michael Caine is Nigel Powers, zijn vader, Michael York is er weer als Austin’s baas, Seth Green als Dr. Evil’s zoon Scott en natuurlijk de kleine Verne Troyer als Mini Me. Zangeres Beyonce Knowles maakt haar debuut als de Foxy Brown/Cleopatra Jones crossover Foxxy Cleopatra en het moet gezegd worden dat ze het best leuk doet in haar magere rolletje. Het enige karakter dat feitelijk uit de toon valt en niet werkt is Meyers eigen Goldmembercreatie. Goldmember is er met de haren bijgesleept en niet interessant om naar te kijken. Meyers vele vertolkingen (Austin Powers, Dr. Evil, Fat Bastard) hebben allen iets eigens en zijn als karakter zo uitgewerkt dat ze ook na enige scènes nog grappig genoeg zijn om op door te borduren. Goldmember is dat niet en na twee scènes is de glans van zijn karakter verdwenen. Hoe Meyers op het idee is gekomen om van Goldmember een Nederlander te maken mag Joost weten. Het slaat nergens op.

Wat Meyers in ieder geval zelf al zeker weet is dat er een vierde avontuur rond Powers aan komt. De overweldigende opbrengst in Amerika was daarvoor de beste beweegreden. En Meyers? Die lacht zich rot. Hij heeft pas een ster gekregen op de Hollywoodboulevard en maakt met het grootste gemak van de wereld nog een Austin Powers voor iemand er erg in heeft. Voor Austin geldt dus: wordt vervolgd.

Naar begin

 

American History X

American History X (1998)American history X was op voorhand controversieel. Niet alleen omdat hij over Amerikaanse neo-nazi's zou gaan, maar ook omdat de debuterend regisseur Tony Kaye zich in een paginagrote advertentie in Variety distantieerde van het eindresultaat. Het deed vermoeden dat de studio, die het langdurige monteren van Kaye zat was en hem ontsloeg, een zootje van zijn film gemaakt had. Die zorg blijkt onnodig: American history X is een consequente film geworden met een duidelijk gezicht. Het camerawerk, ook van Kaye, en het spel van Edward Norton verlenen de film grote kracht. Helaas voorkomt het scenario van David McKenna dat er sprake is van een meesterwerk.

De film draait om Derek Vinyard (Edward Norton) die na drie jaar uit de gevangenis komt. Hij heeft gezeten voor een brute moord op twee zwarten. Derek was de charismatisch leider van een bende neo-nazi's, maar in de bak is hij tot inkeer gekomen. Zijn jongere broer Danny (Edward Furlong) is inmiddels ook het racistische pad opgegaan. Derek probeert Danny te overtuigen van zijn ongelijk. In terugblikken krijgen we te zien hoe het zo ver heeft kunnen komen.

Norton laat weer zien wat een veelzijdig acteur hij is. Iedere rol is zo anders, dat je bijna niet kunt geloven dat ze door dezelfde acteur zijn gespeeld. In American history X valt vooral zijn kracht op. Niet alleen heeft het krachthonk hem een opmerkelijke fysieke verschijning gegeven, maar ook zijn uitstraling is elektrificerend. Het maakt geheel overtuigend dat Derek zoveel mensen voor zijn abjecte ideeën weet te winnen. Norton heeft ook het lef om Derek, ondanks zijn bekering, een hufter te laten blijven, die weinig anders kan dan de anderen commanderen.

Het camerawerk van Kaye sluit uitstekend aan bij de autoritaire rol van Norton. De opnames zijn dwingend door lage camerastandpunten en forse close-ups. Je kunt het wel of niet mooi vinden, zelfverzekerd is het in ieder geval, en dat is precies de sfeer die de film moet uitstralen. Ook het opnemen van de terugblikken in zwart wit is behoorlijk van dik hout, maar mooi zijn de shots wel.

American history X heeft zoveel stof op doen waaien, omdat het neo-nazi's niet puur als monsters afbeeldt. Daar ligt ook de sterke kant van het scenario. Bij een indrukwekkende ruzie aan tafel wordt duidelijk hoe sterk de argumenten van de racisten zijn. Niet omdat ze overeenkomen met de werkelijkheid, maar omdat ze, in tegenstelling tot die van hun tegenstanders, iedere nuance missen, en daardoor intern zeer logisch zijn. Voor wie tot de overtuiging komt dat alle problemen voortkomen uit de verdringing van het blanke ras is de wereld ineens heel gemakkelijk te begrijpen.

In de overgangen faalt het scenario echter behoorlijk. Verklaringen waardoor jongeren tot racisme komen en vervolgens weer van hun geloof afvallen zijn te simpel om geloofwaardig te zijn. Als je American history X ziet zou je bijna gaan denken dat alle 'white trash' in de Verenigde Staten tot de neo-nazi's behoort. De film suggereert dat het veel te maken heeft met autoriteit - alle veranderingen worden ingezet door vaderfiguren - maar het wordt te weinig uitgewerkt.

Ondanks grote kwaliteiten mist American history X de impact die een film als La haine wel had. Die Franse film had het lef om te laten zien hoe ingewikkeld de problemen van armoede, rassenhaat en geweld zijn. In de Hollywoodfilm is het wereldbeeld, net als dat van zijn hoofdpersonen, een paar tikjes te simpel.

Naar begin

 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiële vergoeding kunnen wij niet geven: het Nederlandse onderwijs is een kale kip en daar valt dus niets te plukken.


Voor info: HWN 
Friday 01 February 2008 12:33:49    © HWN