Aan de ouders en leerlingen uit het derde leerjaar VMBO
Betreft: Culturele Kunstzinnige Vorming
Hierbij wil ik u graag op de hoogte brengen van enkele zaken aangaande het
vak CKV.
Inleiding
Voor het vak Culturele Kunstzinnige Vorming,
kortweg CKV, is de doelstelling dat leerlingen ervaring opdoen met kunst
en cultuur. Daarbij ligt het accent op met name het verkennen daarvan binnen hun
eigen omgeving.
Niet nieuw maar wel wennen, is de mate waarin daarbij een beroep wordt gedaan op
het nemen van meer verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces.
Anders gezegd: daar waar eerder veelal precies werd aangegeven welke stof ze
moesten bekijken en, in hoeveel tijd dit moest gebeuren, wordt juist ook bij
CKV van leerlingen zelfwerkzaamheid gevraagd.
Traject
Twee parallel lopende trajecten zorgen ervoor dat dit, het nemen van
meer verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces, niet alleen zowel
individueel als samen met andere leerlingen plaats vindt, maar dat er ook sprake
is van een glijdende schaal van oplopende verantwoordelijkheid.
De twee parallel lopende trajecten worden gevormd door:
Traject 1: de lessen CKV en de daarbij behorende uit te voeren
opdrachten.
Gedurende elk van de drie periodes wordt verwacht dat een aantal afgebakende
opdrachten wordt uitgevoerd.
Traject 2: het ondernemen van tenminste vier Buitenschoolse Culturele
Activiteiten.
Deze BCA’s moeten worden uitgevoerd binnen de periode september tot
juni.
Onderaan deze brief is een tabel met een overzicht van de eerder genoemde
trajecten afgedrukt. Hiermee kunnen de leerlingen zelf hun vorderingen bijhouden
en aangeven.
Kunstdossier
Van zowel de opdrachten uit traject één als van de Buitenschoolse
Culturele Activiteiten [BCA’s] uit traject twee wordt
verslaglegging gevraagd.
Gebruikmaking van ICT is daarbij onontbeerlijk. Dat mag thuis, maar het spreekt
vanzelf dat ook op school de leerlingen hiertoe, onder andere tijdens de
reguliere lessen, in de gelegenheid worden gesteld.
Resultaten van verslaglegging worden op de computer in een ‘digitale map’ op
school bewaard.
Met de inhoud van deze digitale map, ook wel ‘Kunstdossier’ genoemd,
wordt een eindpresentatie samengesteld in de vorm van een eenvoudige ‘website’.
Daarbij moet worden opgemerkt dat deze website alleen binnen het Hooghuis Lyceum
Heesch zal zijn te raadplegen.
Wel zullen de resultaten individueel op een CD-rom kunnen worden gebrand.
Beoordeling
Zodra een opdracht is afgerond volgt beoordeling: Voldoende of
Onvoldoende.
Ook op het rapport dat de leerlingen aan het einde van een periode ontvangen
staat alleen een V of een O.
De beoordeling op het rapport is gebaseerd op de navolgende resultaten.
na afloop van periode 1: gebaseerd op opdrachten uit periode 1.
na afloop van periode 2: gebaseerd op opdrachten uit periode 1 én 2,
alsmede BCA 1
na afloop van periode 3: gebaseerd op alle opdrachten inclusief BCA
1 t/m 4.
Op het rapport wordt alleen dan een V genoteerd indien alle meewegende
opdrachten met een V werden beoordeeld. Een met O beoordeelde
opdracht moet worden herkanst. Het vak CKV biedt geen mogelijkheid tot
compensatie. In de praktijk geeft deze officiële regelgeving niet echt
problemen. Het is slechts de werkwijze die anders is.
De website www.dots4u.nl, speciaal door mij opgezet voor CKV,
geeft binnen een grote hoeveelheid info ook informatie omtrent vorderingen.
Aan de hand van het leerling-nummer is deze geanonimiseerd in te zien.
CJP-pas
In november krijgen de leerlingen in het kader van de uit te voeren
BCA’s een Cultureel Jongeren Paspoort ook wel CJP-pas
genoemd.
Eveneens in november worden dan de zogenaamde CKV-bonnen verwacht, Deze
bonnen kunnen worden gebruikt om de Buitenschoolse Culturele Activiteiten
deels mee te bekostigen.
Tot mei 2004 zijn de CKV-bonnen in beheer bij de CKV-docent, zoals
gebruikelijk.
Dit gebeurt onder andere om Hooghuisbrede CKV-activiteiten deels te
bekostigen en om er op toe te zien dat de bonnen niet worden ‘verspild’. De
leerlingen kunnen altijd in overleg met de docent hun bon[nen] ‘inzetten’ om
deze te gebruiken voor hun Buitenschoolse Culturele Activiteiten.
Het bij de bonnen behorende CJP-pasje, waaraan vaak nog extra kortingen
kunnen worden ontleend, hebben de leerlingen zelf in hun bezit.
BCA
Eerder in dit schrijven werd het al gezegd, een onderdeel van het vak CKV
is het ondernemen van tenminste vier Buitenschoolse Culturele Activiteiten.
Een dergelijke activiteit [BCA] wordt in twee stappen voorbereid met
gebruikmaking van eerder genoemde website via het internet.
Deze voorbereidende stappen mogen thuis maar ook op school worden ondernomen.
Vervolgens wordt er door de leerlingen een belevingsverslag van deze BCA
gemaakt, eveneens met gebruikmaking van het internet.
Naar ik hoop heb ik u met bovenstaand voldoende inzicht weten te verschaffen
inzake het vak Culturele Kunstzinnige Vorming.
Met vriendelijke groet,
Enrico Hurkmans
Docent CKV
Periode 1
Opdracht
Omschrijving
Klaar
Beoordeling
Herkansing
Beoordeling
Introductie
Cultureel
zelfportret
Beeldende kunst
Interview over
beeld
Toegepaste kunst
Ambachtelijk
voorwerp
Bouwkunst
Werkstuk Mensen
& Gebouw
Theater 1
Dialoog
voorspelen
Theater 2
Verslag
Toneelstukje
Collages
Kunstdossier
[digitaal]
Periode 2
Film en TV 1
Camerastandpunt
Film en TV 2
Shotanalyse
videoclip
Fotografie 1
Plan voor
fotografie
Fotografie 2
Presentatie
Foto’s
Muziek
Presentatie vier
muziekvoorbeelden
Dans 1
Choreografie
danspassen
Dans 2
Instuderen en
uitvoering
Periode 3
Uitgaanswijzer
Een
Maand-Kalender
Raam-Affiches
Verzorging
affiches
Scolaire
opdracht
Volgens rooster
en eigen keuze
Scolaire
deelname
Volgens rooster
en eigen keuze
Website
Presentatie
kunstdossier
BCA
Zelf invullen
BCA 1 *
uiterlijk periode 2
BCA 2
BCA 3
BCA 4
Verklaring resultaten:
V = voldoende, O = onvoldoende,
1 = aanmelding BCA, 2 = voorbereiding BCA, 3 = Verslag BCA