Graffiti
Start Omhoog Volgende

 

 

Graffiti

Al eeuwenlang bestaat het verschijnsel om overal je naam achter te laten. Dit fenomeen, dat graffiti wordt genoemd, komt over de hele wereld voor. Maar rond 1970 ontstond in de grote Amerikaanse steden een nieuw soort graffiti. Dit groeide uit van een alternatieve manier om te communiceren op straat tot een echte kunststroming in musea.

Lees hieronder verder over:

Geschiedenis

Graffitikunstenaars

Graffiti als kunst

 

 

 

 

Geschiedenis.

Taggen
Taki, een pizzabezorger, is één van de eersten die buiten zijn buurt schrijft. Dit wordt ontdekt omdat hij zijn straatnummer achter zijn naam zet. Door de meeste writers wordt deze manier al gauw overgenomen. Het taggen wordt in Amerika met name beoefend door jongeren uit getto's en etnische minderheden. Ooit is het ontstaan uit de behoefte een eigen identiteit te hebben. Door overal een naam of teken achter te laten kon je je aanwezigheid laten blijken. Tags worden gezet met viltstiften die op bijna iedere ondergrond te gebruiken zijn. Door tags te zetten bakenden groeperingen [gangs] hun terrein af.

Stijl
Wanneer de writers door beginnen te krijgen hoe groot hun publiek is beginnen ze hoe langer hoe meer teksten in hun pieces te verwerken. Politieke standpunten over onderwerpen als oorlog en gelijke rechten worden hier in verwerkt. Een ander doel dan politiek en het opfleuren van de saaie stad, is de behoefte beter te zijn dan de rest. Zo wordt creativiteit belangrijk. Er ontwikkelen zich verschillende stijlen: de wild style, de 3D style en de bubble style. Verder wordt de wolk [cloud], als basis ontdekt. Deze groeit al gauw uit tot complete taferelen.

Politieke daad
Metrostations zijn populaire plaatsen om te taggen, omdat hier veel mensen komen. Nog belangrijker zijn de treinen zelf. Het kost steeds meer moeite om op te vallen en de ontwerpen worden ook steeds grote. Door de uitvinding van de spuitbus begin jaren '70 kan er makkelijker een groter oppervlak worden bestreken. De schoonmaakacties maken graffiti zelf tot een politieke daad, omdat de politiek niet in staat is deze 'vervuiling' aan te pakken. De media spelen ook een belangrijke rol in de publieke opinie.

 

 
Terug naar begin

 

Graffitikunstnaars.

Stromingen
Nadat de graffitikunstenaars op doek zijn gaan werken zijn er verschillende richtingen ontstaan. Op treinen gebruikte iedereen letters, op doek wordt dit door sommigen losgelaten om abstract of figuratief te gaan werken. Naaste de spuitbussen worden ook acrylverf en andere materialen gebruikt. Vanaf begin jaren '70 ontstonden er groepen uit vriendschappelijke overwegingen, anders dan de graffiti-gangs. Deze groepen legden zich vooral toe op het schilderen van hele treinen, waarbij het werk verdeeld werd. Zo kon in één nacht een hele metrotrein worden beschilderd.

The Fabulous Five
The Fabulous Five bestond uit Lee, Doc, Mono, Slave en Slug. Hun beroemdste graffitiwerk is de whole train. Niet gehinderd door concurrentie van andere schrijversgroepen, konden ze ongehinderd alle rangeerterreinen en subway-lijnen bezoeken om te schilderen. The Fabulous Five bestond vier jaar.

Lee
Lee Quinones begon met zijn eerste graffitischilderingen op de treinen rond 1977. Lee groeide op in de jaren zestig mentaliteit, met de Vietnamoorlog, moord op politieke leiders [Kennedy en Martin Luther King] en steeds groter wordende revolutionaire stromingen. Zijn graffitiboodschappen werden steeds politieker. Lee trad voor het eerst op de voorgrond toen de strijd tussen gezag en writers losbarstte. Hij voerde een aantal vernieuwingen in die hem, naast zijn technische vaardigheden, lieten uitgroeien tot king.

Whole car
Lee was de eerste die een whole car schilderde. Hiermee wordt bedoeld dat niet slechts een klein deel van het oppervlak wordt beschilderd, maar het hele voertuig. Het beroemdste graffitiwerk van Lee en The Fabulous Five is de whole train dat aan het begin van december 1977 ontstond.

Society's Child
Rond 1980 was de ontwikkeling om op doek te werken in volle gang. de belangstelling werd gewekt in het buitenland, bv. door de videoclip Rapture van Blondie.
De schilderijen van Lee uit begin jaren '80 tonen menselijke types, figuren die hij persoonlijk kent uit de New Yorkse achterbuurten; zwervers, criminelen, bedelaars, junks. Bijvoorbeeld Society's Child uit 1983. Dit schilderij toont een Portoricaanse junkie met de Amerikaanse vlag in de schaduw van het Vrijheidsbeeld. Vrijheid is voor hem niet weggelegd. Lee zegt hier over: "Dat schilderij geeft alles weer. Hij is als een monster van Frankenstein, geschapen door zijn eigen samenleving, zelfs voordat hij er is. Voordat hij geboren werd was hij al veroordeeld tot die positie. Dit is zijn hele leven, dit moest hij worden. het is een grof schandaal dat dit zo gebeurt, want je kunt er niets tegen doen." Lee put rechtstreeks uit zijn eigen ervaringen en angstdromen.

Quik
Lin Felton is een van de weinige niet-blanke graffiti writers die een beroepsopleiding heeft gevolgd. Hij studeerde grafische vormgeving, fotografie en illustratie. Op 13-jarige leeftijd, in 1972, begon hij zijn Star 10 aan te brengen. Pas in 1975 werd hij bewust van het esthetische effect. Inmiddels had hij zijn naam in Quik veranderd, ontleend aan het grappige konijn van de instantcacaopoeder Nesquik. ook verwijst de naam naar de snelheid waarmee hij zijn graffiti aanbracht.

Lady Pink
Lady Pink is een van de weinige meisjes onder de writers die ook treinen heeft bespoten. de meeste vrouwelijke writers laten alleen hun tag achter of maken op straat een piece. Lady Pink begon echter aan het begin van de jaren '80 ook op doek te werken. Dit gebeurde naar aanleiding van haar ontmoeting met Crash, die Lady Pink vroeg mee te werken aan de Fashion Moda tentoonstelling. Over haar vrouwzijn zegt ze het volgende: 'Ik heb er genoeg van om de symbolische vrouw te zijn. Als er een groepstentoonstelling is van zes jongens en ze zeggen 'We hebben een meisje nodig', dan stoppen ze mij erbij. Ik word liever gekozen en beoordeeld op mijn visuele kwaliteiten." In Writer on the run laat ze de angst om telkens achterna gezeten en betrapt te worden zien.

Blade
Steve Ogburn is geboren in New York. Hij begon met graffiti in 1973. Blade heeft zich altijd gespecialiseerd in letters, waarmee hij nieuwe beelden probeert te scheppen. Blade zegt hierover: "Elk werk is anders, dat is talent. elk werk heeft unieke eigenschappen die het van alle andere onderscheidt." In 1983 gaat hij over op doek. Dit is een moeilijke overgang, maar hij slaagt erin om de traditionele soort graffiti op doek te zetten.

 

 
Terug naar begin

 

Graffiti als kunst.

 

Van de vele duizenden writers in New York bleken er zo'n zestig à zeventig niet alleen getalenteerd maar ook volhardend genoeg te zijn om gedreven bezig te blijven. Stefan Eins opent in 1978 de galerie 'Fashion Moda'. Deze galerie exposeert in 1980 als eerste in New York graffitiwerken. In 1983/84 komt, via de Amsterdamse galeriehouder Yaki Kornblit en deze Fashion Moda, graffiti in de kunstwereld in Nederland terecht; het Museum Boymans te Rotterdam en het Groninger Museum. Hiermee is de graffiti de eerste kunststroming die begonnen is door de activiteiten van jongeren en niet-blanken.
In Amerika loopt het allemaal wat moeilijker. de kunstenaars worden n iet serieus genomen als kunstenaar maar meer als cultureel fenomeen. Nadat de graffitikunstenaars op doek zijn gaan werken zijn er verschillende richtingen ontstaan. Op treinen gebruikte iedereen letters, op doek wordt dit door sommigen losgelaten om abstract of figuratief te gaan werken. Naast de spuitbussen worden ook acrylverf en andere materialen gebruikt.

 

 
Terug naar begin

Voor info: HWN 
Friday 01 February 2008 12:33:36    © HWN