| |
Musical is
feest!
|
Oorspronkelijk heette de musical: musical
comedy.
Maar omdat de onderwerpen die in dit type
muziektheater werden behandeld niet altijd vrolijk waren, verviel het comedy al snel.
Toch zijn
- het
lichtvoetige
- de dans
- het sentiment
- het showelement
- de glamour
- de glitter
de kernelementen van de musical.
Musical is feest! |
Het kan bijna geen
toeval zijn. In de perioden dat de musical het succesvolst was in Amerika,
ging het met het land het beroerdst.
De roaring twenties, de woelige jaren
twintig, vormden weliswaar de aanloopperiode voor de eerste musical
massasuccessen, maar in de jaren '30 - toen het land was getroffen
door de grote economische crisis - werd de musical pas echt door het volk
in de armen gesloten.
Het waren de jaren van Gershwin,
Rodgers
en Hammerstein.
En in
de jaren van de Tweede Wereldoorlog
en de jaren 50, de periode van de grote communistenjager McCarthy
en de Koude Oorlog bloeide de musical nog
net zo welig.
Maar na West Side Story
uit
1957 en uit
1957 en The sound of Music
uit 1959 was het over. Althans, daarna ging de
meeste aandacht uit naar de nieuwe popmuziek. Echt dood zou de musical
niet gaan.
In Nederland beleven we nu veel minder
enerverende tijden. Dat de musical hier en nu zo bloeit kán dan ook bijna
niet liggen aan de behoefte te
ontsnappen uit een poel van ellende.
En misschien is het allemaal nog veel eenvoudiger: wordt het
gewoon heel goed gedaan, en slaat de goedgesmeerde vermaaksmachine van
Joop van den Ende daarom zo aan.
En trouwens, het mag dan wel goed gaan
met ons landje, maar dat wil niet zeggen dat iedereen ook gelukkig is. Een
avondje musical kán eventjes geluk brengen.
Wie voelt zich niet lekker
als hij nog een paar dagen
lekker Tea for two
(uit:
No, no,
Nanette) kan fluiten?
Het begrip musical dook voor het eerst
op in de negentiende eeuw: in 1893 werd in New York The Gaiety Girl
aangeprezen
als musical comedy.
Maar het zou nog tot het eind van de jaren '20 duren
voor de grote bloei begon. George
en
Ira Gershwin
schreven
Oh, Kay (1926),
Funny Face (1927)
en Strike up the band
(1930), Cole
Porter was bezig met Anything goes
('34), en met
Show Boat
van Jerome Kern
en
Oscar Hammerstein
ging een heel nieuw tijdperk van de
musicalgeschiedenis in.
Show Boat
was de eerste musical met een
samenhangende plot, en er zat echt Amerikaanse muziek in, die Kern
'gestolen' had van folksongs en spirituals.
Dat was
wat! Het was een
bewerking van het gelijknamige boek van Edna
Ferber, die aanvankelijk geen
heil zag in een musicalbewerking van haar tamelijk gecompliceerde boek
over drie generaties showboat-familie.
Maar toen Jerome Kern
'man river'
voor haar zong, stond haar haar rechtovereind (schreef ze in haar memoires), en kreeg ze tranen in haar
ogen.
Ze was niet de enige. Show
Boat werd een wereldsucces.
Toen kwam de depressie en de twee
oorlogen erna. Maar Broadway
- de straat in New York
waar een groot aantal beroemde theaters zijn gesitueerd - bleef, tot ver in de jaren '50, de straat van
gigantische musicalsuccessen.
Een paar hoogtepunten:
Porgy and Bess
('35
) Lady in the dark
('41)
Oklahoma!
('43)
On the town
('43)
Annie get
your gun
('45)
over een dame
die zich realiseert dat er geen man met een gun meer te krijgen is, en het
dus maar zelf oplost, geholpen door het lied 'There's no business
like showbusiness'.
Kiss me Kate
('48)
South Pacific
('49)
Deze musicals waren allemaal Amerikaans
tot op het bot. Oklahoma!
spande wellicht de
kroon. Het was de eerste vrucht van de samenwerking tussen Richard Rodgers
en
Oscar Hammerstein, het gouden duo dat ook nog ondermeer
Carousel,
The King and I
en
The sound of music
zou maken.
Oklahoma!
bevat meefluiters/zingers als 'Oh,
what
a beautiful moming', en speelt zich af op Indiaans grondgebied. Het is
een eenvoudige lovestory, waarin een slechte en een goede cowboy strijden om de hand van
één dame.
Je raad het al: de slechte sterft natuurlijk.
Amerika was populair na de
oorlog, en
alles wat daarvandaan kwam werd gedronken alsof het een levenselixer
was.
Met de musical had Europa nog nauwelijks kennisgemaakt behalve in de film.
Zó exporteerde Amerika de musical. De jaren '30 tot '50 waren de
jaren van de musicalfilm.
Ze waren even zoet, en zaten even vol zang en
dans als de musical op het podium. En de film had zijn sterren.
De mooiste
musicalfilms kunnen nog steeds niet kapot.
Toch was het anno 1960 heel goed
mogelijk in dat je als Nederlander niet wist wat een musical was. De
kleine Winkler Prins
uit 1964 kent het woord niet en toen
Annie M.G.
Schmidt
begin jaren '60 werd gevraagd een Amerikaanse musical te vertalen
voor Conny Stuart, had ze nog nooit een musical gezien.
Ze lachte de
steller van de vraag overigens uit. Vertalen?! Waren ze nu helemaal van de
pot gerukt.
Maar John de Crane
belde terug en stelde
Annie voor samen met Harry Bannink
een eigen musical te maken. Dat was
andere koek.
Bannink
wist ook niet hoe het moest,
zei:
'We beginnen gewoon.'
Zo ontstond Heerlijk duurt het
langst. Het werd een
doorslaand succes.
Dankzij Conny Stuart,
maar natuurlijk ook dankzij het duo Schmidt/Bannink. Ze waren gewoon
heel goed. Na Heerlijk duurt het langst
ging
Crane
dan ook door.
Schmidt & Bannink voor hem
met: En nu naar bed
(met
Stuart
en Mary Dresselhuys),
Wat een planeet,
Foxtrot,
Madam,
en
De dader heeft
het gedaan.
Wie beweert dat de musical in Nederland voet aan de grond
heeft gekregen dankzij deze drie mensen zegt niets teveel.
|
Met de musicalgekte is het - ook al
zijn De Crane,
Schmidt en
Bannink er niet meer - nog lang
niet gedaan.
Integendeel.
De jaren '90 leverden een nieuwe musicalpaus op in de persoon
van Joop van den Ende, en met de fantasie van de musicalmakers is het -
ook internationaal - gelukkig nog lang niet afgelopen.
In de afgelopen
vijf jaar werd het scala aan mogelijke musical-onderwerpen in ieder geval
behoorlijk opgerekt.
Wie had er ooit gedacht dat The body snatchers het
ooit nog eens zouden brengen tot musical?
Een belangrijke trend is de bio-musical:
Edith Piaf,
Abba,
Lady Di,
Frank Sinatra, wie krijgt er
eigenlijk géén musical?
De bron is natuurlijk ook bijna onuitputtelijk.
Om in Nederland te blijven, wat dacht u van Cruyff, de
musical; Drees, de musical;
Wilhelmina, de musical of
Matahari, de
musical?
Alleen Rotterdam heeft al enkele bijzondere onderwerpen. Wat dacht je van de musical Peper
en het meest
recent: Pim Fortuin,
de musical!
|
Is er zonder uw toestemming en
zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze
verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste
bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiële
vergoeding kunnen wij niet geven: het Nederlandse onderwijs is een kale
kip en daar valt dus niets te plukken.
|